Kuva; Tarja Theiss
S A N A T A I D E ?
Laajaa selvitystä taidekasvatuksen sisällöistä ja virtauksista ei maassamme olla tehty sanataiteen saralla. Lasten näkökulmaa sanataiteen sisällöistä ylläpitää erilaiset taidepedagogit sekä äidinkielenopettajat maassamme. Hyvä näin, jotta lasten ja nuorten ääni kuuluu ja näkyy. Sanataiteella, kuten taidekasvatuksessa yleensä on runsaasti ja monipuolisesti erilaisia tavoitteita. Sen toiminnan sisällä ja avulla voidaan hyvin syventää luovuutta, kommunikaatiotaitoja, tunneälyn kehitystä, esteettistä kasvua, kulttuurintuntemusta, kielenkehittymistä sekä itsetuntemusta ja itseilmaisua. Taiteella ja taidekasvatuksella on osoitettu olevan myös merkitystä kyseinalaistamisen oppimisessa ( Handler Spitz. 2006, 210-211). Taiteen perusopetuksen tutkimuksessa vuonna 2009 todetaan, että sanataide on pysynyt kymmene vuoden aikana marginaali taiteen parissa ( Karamo. 2009, 12-18).
Mutta mitä sanataiteella sitten oikein tarkoitetaan?
Se on taiteenmuoto jolla pyritään kehittämään ja syventämään lasten ja nuorten kirjallista toimintaa, rikastuttaen sekä kielellistä ilmaisua kuin mielikuvitusta. Sanataiteen kautta laajennetaan toimintaan osallistuvien kirjallisuudentuntemusta erilaisten aistikanavien kautta. Sanataiteessa voidaan yhdistää eri taiteenlajeja yhteen siten, että niiden sisällä ilmeneviä tarkastelun pisteitä tai vuorovaikutusta puetaan sanoiksi. Sanataide on hyvin ajassa liikkuva, leijaileva ja muotoutuva taiteenlaji, jolle ei löydy yhtä käsitettä tyhjentävää selitystä. Se onkin sanataiteen rikkaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti