keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Ke / Sanataideviikko 2014

Kuva: Tibu Borgstén

"Tuoli, piippu ja likainen lattia.
Ruskea tuoli 
ja sininen kattila.
On pölyä, väriä ja savua.
On havuja, hallaa ja hieman pakkasta."

KESKIVIIKKONA/ ( sivuilla käynyt tänään 58 lukijaa)

Sanataiteen yksi voima on se, että sen avulla voidaan koulussa toteuttaa mm. ihania yhteisöllisiä opintokokonaisuuksia luokkarajoja murtaen. Tänään oma luokkani teki yhteistyötä "pienempien kanssa" siten, että ihasteltiin heidän kuvaamataidon työtä ja tehtiin tuohon kuvaamataidontyöhön kummioppilaan kanssa yhdessä sanataiteellista yhteistyötä. Tätä työskentelyä oli hienoa katsella, ja kiitän vanhempia, jotka antoivat luvan julkaista lastensa/ oppilaiden töitä näin blogissani. Lämmin kiitos siitä.  


Kuva: Tibu Borgstén

"Auringonkukka kultainen
on niin suloinen.
Vesisade yllättää sen
ja se säikähtää.."

"Auringonkukka keltainen
kesän aito kukkanen.
Ympärilleen se iloa tuo
ja ilman raikastaa.
Syksyllä kun lehdet putoaa
siitä vain ruskea pallo jäljelle jää."

"Pieni kukka keltainen,
mullasta nousee hymyillen.
Terälehdet kauniit niin
kauriiden lempi herkkua niin."

Tänään luimme koulun kirjastossa omavalintaista kirjaa. Luimme myös jokainen ääneen yhden lauseen kirjastamme, ja siitä usein pystyi arvailemaan minkälainen kirjallisuustyyli oli kyseessä. Sanavalinnat antoivat meille hyvinkin selviä vinkkejä..

 Kuva: Tibu Borgstén

Tänään valitsimme myös kirjan kirjastosta, jonta opettaja alkaa lukemaan meille ääneen. Valitsimme Astrid Lindgrenin "Ronja Ryövärintytär". Opettajasta se oli hyvä ja mielenkiintoinen valinta. Osa oppilaista oli kuuleet sen pienenä, mutta halusivat kuulla sen uudestaan. Se onkin klassikko!

Kuva: Tibu Borgstén

Luonnontieteen tunnilla tehtiin tuo merenalainen tehtävä. Laitan sen tuotoksia sen kohdalle. Musiikin tunnilla "maisteltiin" musiikin ja sanataiteen tehtävää. Osa puki myös sanoiksi miltä
sukellus/ mernealaisen tehtävän musiikki kuullosti.

Elämänkatsomuksentunnilla käsittelimme surua, ja toisella iloa ja siksi katselimme ja teimme tuon neljän minuutin tehtävän, jossa eniten sanoja saanut oppilas ehti kirjata pareille 39 sanaa. Muillakin oli erittäin hienoja ja osuvia sanoja. Hienoa!   Tunnin lopulla teimme myös draamallisia harjoituksia, joissa oma lause sanottiin positiivisesti - neitraalisti ja lopuksi negatiivis sävytteisesti. Oppilaat nauttivat tästä harjoituksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti